מדוע הנדל”ן המסחרי פורח דווקא עכשיו

העלייה בכמות המשקיעים ושינויים בתחום הנדל”ן הביאו לעלייה בהתחלות בנייה של נדל”ן
מניב. בשנים האחרונות יש פריחה בשוק נדלן מסחרי המניב. עושה רושם שהמשבר בענף
המגורים חיזק דווקא את הנדל”i המניב.

עם זאת, מדובר בתחום מורכב מאוד ורק חברות עם ניסיון וגב כלכלי איתן יראו רווחים
מהשקעתם. כאשר מדברים על נדל”ן מניב מדברים על סוגים רבים של נכסים שהעיקריים
שבהם נכסי משרדים ותעסוקה ונכסים מסחריים כמו קניונים ומרכזי מסחר.

האם צריך עוד שטחי נדלן מסחרי ומרכזי קניות בישראל?

לדברי אלי ביתן, מנהל חברת הנכסים המניבים של פרץ בוני הנגב “בשנים האחרונות אנחנו
מזהים כמה שינויים משמעותיים בתחום הנדל”ן המסחרי. אנחנו מזהים ביקוש הולך וגדל
למרכזים יותר שכונתיים וביקושים למרכזי מסחר בפריפרייה.

“כאשר מסתובבים במרכז הארץ נראה כי אחרי כל 100 מטר יש קניון. כך למשל בתל אביב
במתחם אחד ניתן למצוא את קניון עזריאלי, קניון האופנה, מתחם שרונה ובקרוב מרכז נוסף
של עזריאלי. לעומת זאת, כאשר מתרחקים ליישובי הפריפריה לעיתים קשה למצוא מרכזי
מסחר גדולים שכוללים את כל הרשתות הגדולות”.

נדלן מסחרי כחלק מחיי השופינג שלנו

כך למשל היה עד לא מזמן בשדרות. היו רשתות רבות שכלל לא היו בעיר והיה צורך לנסוע
ליישובים סמוכים כדי לרכוש הכל במקום אחד. לאחרונה החל עידן חדש בשדרות. חברת
פרץ בוני הנגב סיימה את עבודות ההרחבה במרכז פרץ בשדרות שבמסגרתו נוספו עוד
2,000 מ”ר למרכז הוותיק ורשתות חדשות החלו לפעול בעיר.

“הרשתות הגדולות רואות ביישובי הפריפרייה כמנוע צמיחה”, אומר ביתן. לדבריו, “אין להם
יותר איפה להתרחב במרכז הארץ. כבר היום ישנם רשתות שסוגרות סניפים במרכז בשל
קניבליזציה לטובת סניפים חדשים בדרום וצפון הארץ”.

פרץ בוני הנגב נכסים הוקמה לפני 18 שנה והיא עוסקת ברכישה, הקמה, ניהול ותפעול
מרכזים מסחריים ונכסים נוספים בנדל”ן מניב. בבעלותה מעל 70 אלף מ”ר של שטחי מסחר,
תעשייה ופנאי.

השטחים המסחריים כוללים, בין השאר, ניהול ואחזקה של מרכזיים מסחריים – פרץ סנטר
שדרות, פרץ סנטר מגדל העמק וקניון פרץ סנטר דימונה. כאמור בשנה האחרונה פרץ סנטר
שדרות הורחב בכ-2,000 מ”ר ובימים אלה החברה פותחת מרכז מסחרי שכונתי חדש
בשכונת פלח 6 בבאר שבע. המרכז החדש משתרע על פני 2500 מ”ר וכולל סניף של רשת
שופרסל, מרפאות של שירותי בריאות כללית וקופת חולים מכבי, סניף של פיצה פרגו, סניף
של מאפייה ראשונים, מסעדת מקסיקני, מספרה, פיצוציה ועוד.

לדברי ביתן סוד ההצלחה נעוץ במשולש הקדוש שכולל לוקיישן, ניהול ותמהיל. “כדי
שרשתות עוגן יגיעו צריך לספק להם מיקום שלא יגרום קניבליזציה אלה יהווה מנוע צמיחה,
שטחי מסחר מספיק גדולים וחברה עם גב כלכלי חזק בעלת ניסיון בניהול. את כל זה אנחנו
מספקים לרשתות הקמעונאיות והן באות בהמוניהם למרכזים שלנו. לא בכדי כל המרכזים
שלנו מושכרים ב-100%. היו רשתות שרצו לשכור שטחי מסחר במרכזים שלנו וסירבנו או
משיקולי התאמה למרכז ולקהל או בשל חוסר מקום”.

מעבר לתרומה הצרכנית שלהם, מרכזי המסחר בפריפריה תורמות לעלייה באיכות החיים
של התושבים ותורמת לשוק התעסוקה באותו אזור.

“בזכות ההרחבה שעשינו בשדרות או בזכות המרכז שעכשיו אנחנו פותחים בבאר שבע עוד
מאות משפחות יכולות להתפרנס אם בצורה ישירה ואם בצורה עקיפה. זו המתנה הכי גדולה
שאני יכול לתת ליישובי הפריפריה. אנחנו לא שוכחים מאיפה התחלנו” אומר אלי ביתן.